Parentini, Bike wear since 1976

Welke fietskleding bij welke temperatuur?

Aangemaakt: 14-12-2016 10:57:18
Categorie Algemeen

Welke fietskleding bij welke temperatuur?

Met het dalen van het kwik, daalt ook vaak de motivatie om te fietsen. Sommige mensen verkiezen spinning of krachttraining boven de kou. Anderen sukkelen in winterslaap voor een maand of drie, onder het motto “rust is de meest onderschatte trainingsvorm”. En dat is zonde.
Interval en kracht passen heel goed in een winterschema, maar een lekkere lange duurtraining op een mooie winterse dag, hoort gewoon in je winterprogramma thuis.

In totaal zijn er slechts vier zaken waar de doorgewinterde fietser rekening mee te houden heeft. De winter is nat, glad, donker en koud. Dat laatste kan echter geen excuus zijn. Want tegen kou kun je je kleden.  

Fietskleding levert in de winter de belangrijkste bijdrage aan het fietsplezier. Tegelijkertijd is het volkomen zinloos om hier iemand over te adviseren. Kou is persoonlijk. In Siberië fietsen ze waarschijnlijk rond het vriespunt nog gewoon in korte broek, terwijl ze in de Sahara vanaf 25 graden de beenstukken aantrekken. Het blijft dus een kwestie van proberen wat voor jou werkt.
Mocht je deze winter voor het eerst willen buitenspelen op de fiets, (en dat wil je!) dan moet je dus gaan shoppen. Maar welke kleding heb je nu echt nodig, en wanneer? Nadat ik vaker op de bestelknop geklikt heb dan mij lief is, zijn er een aantal kledingstukken die ik altijd weer uit de kast pak. Ik hoop met dit artikel te voorkomen dat je net zo word als ik, en met een kapitaal aan miskopen in de kast blijft zitten. De ongegeneerde sluikreclame die je tussendoor ziet staan, zijn dan ook mijn favoriete kledingstukken.

Boven de 18 graden


Niet zeuren maar trappen! Je favoriete bibshort (Castelli Endurance / Free Aero Race), zweetshirtje (Castelli active cooling) en een willekeurige short sleeve jersey die goed bij je fiets kleurt. Mocht het weer twijfelachtig zijn kun je een dun regenjackje of windstoppertje meenemen (Castelli Velo jacket, tenzij je echt geld wilt spenderen), maar in praktijk zul je deze voornamelijk in je achterzak houden. De sokken zijn dun en mogen niet over de enkel komen (wielercode 6.2) Mocht je vroeg in de ochtend starten, dan kun je een paar armstukken (Castelli Thermoflex) en kniestukken (Castelli Nanoflex) aantrekken.

Tussen de 12 en de 18 graden


De gemiddelde Nederlander spreekt over “frisjes” De bibshort blijft, maar de knieën worden afgedekt door kniewarmers. Het zweetshirt krijgt een upgrade omdat het naast het afvoeren van zweet, ook het bovenlichaam warm moet houden (Castelli Flanders ss). De korte mouwen volstaan niet meer, daarom raad ik een crossover tussen een jersey en een jacket aan. (Castelli Trasparente). Sommigen kiezen voor arm stukken, maar ik ben erg gehecht aan de windstopper op het bovenlichaam. De sokken maken plaats voor warme merino wollen sokken of waterdichte (sealskinz) en onder de 16 graden raad ik een paar lichte handschoenen aan. Het regenjasje blijft ook hier in de achterzak.

Tussen de 8 en de 12 graden


Op dit punt beginnen sommige mensen af te haken. Maar hier is nog steeds geen enkele acceptabele reden voor. Vervang de kniestukken voor lange beenstukken. (Castelli Nanoflex) Het ondershirt wordt vervangen door een shirt van merino wol. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe goed merino wol het zweet afvoert en de temperatuur reguleert. (Icebreaker 200 Sprint LS). De jersey met lange mouwen voldoet nog steeds prima, maar windstopper is nu wel vereist (Nog steeds Castelli Trasparente). Hou het regenjasje in je achterzak, en voeg een paar goede winterhandschoenen toe (Gore Bike Wear Universal GT). Acceptabele accessoires zijn overschoentjes en een Buff (Buff).

Tussen de -2 en de 8 graden. 


Nu begint het echt koud te worden en word het kaf van het koren gescheiden. Een lange broek (Castelli Nanoflex) en een winterjas (Castelli Gabba of Alpha) zijn een must. Het ondershirt blijft merino wol, maar je kan een iets dikkere nemen (bijvoorbeeld de Icebreaker 260) Alle accessoires zijn inmiddels toegestaan. Dikke merino wollen sokken, dikke handschoenen en een goede Buff of helmmuts zodat je oren er niet afvriezen.  

Onder de -2 graden


Rust is de meest onderschatte trainingsvorm….

Dat mensen vrolijker worden van bewegen, is door de wetenschap al lang aangetoond (iets met Serotonin en dopamine) Maar iedere fietser weet dat er een causaal verband bestaat tussen de buitentemperatuur, en de mate van voldoening waarmee je erna onder de douche stapt. Want je hebt het toch maar weer geflikt.

Deel dit bericht

Voeg een reactie toe

 (met http:// )

Zoek in onze Blog