Trainen in de winter

Aangemaakt: 10-01-2018 21:09:17
Categorie Algemeen

Trainen in de winter

De laatste jaren hebben we in Nederland geen echte strenge winters meer gehad. Toch zijn de fietspaden een stuk leger dan een paar maanden terug. Zonde, want diegene die in de winter doorfietst heeft direct in het voorjaar al voordeel ten opzichte van de rest. Met de volgende tips fiets je veilig en relatief comfortabel de hele winter door. 

1. Kleding!

Om maar gelijk met een open deur te beginnen, je kunt je tegen de meeste grillen van het Hollandse klimaat kleden. De belangrijkste aandachtspunten zijn het hoofd, de handen, de voeten en de torso.  De meeste warmte verlies je via het hoofd, dus zorg altijd voor een warme muts of als het echt koud wordt, een balaclava. Draag warme fietshandschoenen (ik heb zelf niet snel last van te warme handen, dus ik heb gewoon 1 paar dikke winter handschoenen)
Op het lichaam draag je een winddicht en/of waterdicht jack, met daaronder zoveel laagjes onderkleding als voor jou comfortabel is. Persoonlijk heb ik tot +/- 6 graden genoeg aan 1 laag onder mijn Mossa. Als het kouder wordt doe ik een tweede laag aan. Aan de benen zit bij mij tot begin april meestal gewoon een lange broek ook daar heb ik het niet snel te warm. Tegenwoordig kun je ook heel goed uit de voeten met een gevoerde korte broek en beenwarmers. En dan mijn grote pijnpunt…. Letterlijk. De voeten. Momenteel fiets ik met 2 paar sokken in mijn zomerschoenen en daaroverheen overschoenen. Maar meestal kom ik hiermee alsnog met bevroren voeten aan. Oplossingen zouden kunnen zijn (van duur naar goedkoop) Winterschoenen / verwarmde sokken / verwarmde inlegzooltjes / dicht tapen van gaten schoenen / zilverfolie in de schoenen / boterhamzakjes om de voeten etc. Ik neig overigens naar de eerste drie oplossingen. 

2. Start warm

Wanneer je al koud op de fiets stapt, warmt je lichaam lastig op. In de zomer trek ik altijd eerst mijn fietskleding aan, en loop dan naar mijn schuurtje om de fiets te checken, ketting te oliën en wat al niet meer. Maar in de winter is dat schuurtje stervenskoud. Daarom doe ik in de winter altijd eerst even mijn fiets, en trek dan mijn fietskleding aan. In de tijd dat ik binnen me omkleed warm ik alweer lekker op, en start dus warm aan mijn training.

3. Wees zichtbaar

Koude dagen gaan vaak gepaard met motregen, mist en een laaghangende zon. Nu zijn we op de racefiets toch al niet de beste vrienden van sommige gemotoriseerde medeweggebruikers, maar in deze dagen zullen we extra rekening met ze moeten houden.  Het is nou eenmaal lastig om in deze omstandigheden een fietser te spotten. Daarom fiets ik - ook overdag - in felle kleuren zodat ik goed opval. Bij die laaghangende herfstzonnetjes fiets ik zelfs met een fel knipperend achterlampje. Aan de afstand te zien waarmee de meeste automobilisten mij passeren wordt dit gewaardeerd.

 

4. Plan je route

Je kent de wegen in jouw buurt inmiddels beter dan wie dan ook. Je kunt dus goed rekening houden met de omstandigheden. In de herfst kies je paden waar relatief weinig bomen langs staan. Tegen het vriespunt  mooie lange veilige fietspaden die goed onderhouden worden.  Als het weer echt heel bar is en je besluit de held van Strava te worden, verkies dan eens een aantal kleine rondjes in de buurt boven een hele lange. Zo ben je nooit te ver weg van huis, mocht je snakken naar een kop warme chocolademelk.

 

5. Bestudeer de windrichting

Ok in theorie is het lekker om het laatste stuk, wanneer je moe bent en begint af te koelen, het windje in de rug te hebben. Ik probeer dus vaak een rondje te bedenken waarbij ik in het eerste deel de meeste wind tegen heb, zodat ik hem in het laatste deel het meest in de rug heb. Dat gezegd hebbende… Zodra je in het eerste stuk helemaal los gaat om al je wattage records tegen de wind in te verbreken, is hij vrijwel zeker gedraaid zodra je volledig uitgeput naar huis fietst. Want zo is hij, de wind. Hou dus altijd nog wat energie over voor de weg naar huis, zeker als het koud is.

 

6. Deel het leed

Pijn is nu eenmaal veel beter hanteerbaar als je het ook van anderen hun gezicht af kunt lezen. Bovendien kun je elkaar om de beurt uit de wind houden. Zo heb je de kans om even bij te trekken voordat je weer vol tegen de wind in vecht.

 

7. Train in huis

Er zullen altijd momenten zijn dat zelfs jij niet naar buiten gaat op je racefiets. Storm, onweer of ijzel zal menigeen aan huis kluisteren. Met een eenvoudige trainer kun je thuis al een behoorlijk goede training trappen. Met een wat luxere trainer wordt het nog leuk ook. Of je nu de Alpe d'Huez beklimt, wedstrijdjes op Zwift of je ftp verbeteren met Trainingspeaks. Alles is beter dan samen met je vrouw kijken hoe een bekende Nederlander niet trouwt.

Deel dit bericht

Zoek in onze Blog