Parentini, Bike wear since 1976

Stop met aankomen in december!

Aangemaakt: 16-12-2018 21:28:53
Categorie Algemeen

Stop met aankomen in december!

De dagen worden donkerder, kouder en natter. Het wordt al steeds lastiger om nog de motivatie te vinden om te trainen, en dan staan er ook nog vele feesten, diners en borreltjes voor de deur. Maar ach, het voorjaar is nog ver weg, dus nog alle kans om ze er weer af te trainen. Het is makkelijk te begrijpen, maar absoluut niet aan te bevelen. Zeker niet als je komend jaar mooie sportdoelen voor ogen hebt.

In dit blog, geen revolutionaire methode hoe je ondanks alles gewoon op gewicht blijft, of zelfs afvalt. Gewicht is nu eenmaal een combinatie van je eet- en bewegingsgewoontes. Toch zijn er wel wat zaken waar je aan kunt denken om op zijn minst de schade te beperken. 

  1. Plan je feestjes
    Mijn karakter laat het niet toe om tijdens het kerstdiner een kommetje met rijst en kip te vragen. Daarom bepaal ik op voorhand op welke gelegenheden ik mij helemaal niets van mijn voedingspatroon ga aantrekken. In december zijn dat voor mij: De eindejaarsborrel van het werk, twee kerstdagen en oud en nieuw. Alle andere dagen eet ik gewoon normaal. Zo zorg je dat je de mooiste dagen gewoon lekker mee kunt doen, en de rest kunt laten gaan.
  2. Geen snoepgoed
    We zijn natuurlijk geen 11 meer, maar een boom vol met kerstkransjes, dozen oliebollen en appelflappen zijn lastig te weerstaan. Toch is het goed te beseffen dat hier heel wat wintervet in schuilt. Voor mij werkt het het beste door er helemaal af te blijven, als ik er eenmaal aan begin, dan vreet ik wel door. Meestal komt er genoeg ander lekkers op tafel, dat de trek weer snel verdwijnt. 
  3. Wees matig met alcohol
    Open deur natuurlijk, iedereen weet dat alcohol niet in een sport dieet past. Maar ook hier speelt mijn karakter me weer parten. De beste stok achter de deur is om op voorhand aan te geven dat je terug rijd. Zo drink je nooit echt te veel. (neem ik aan....)
  4. Blijf bewegen
    In December maak ik de minste meters. Meestal trap ik tot de sint in het land is stevig door, en vanaf Januari start ik een trainingsprogramma. Daartussenin ben ik meestal te druk, te weinig motivatie en meer van dat soort excuses. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. Je hele voedingspatroon is gebaseerd op de hoeveelheid energie die je verbruikt. Wanneer je ineens stopt met bewegen, blijf je meestal wel gewoon dooreten en dan vliegen de kilo's eraan. Dus; fiets naar je werk, duik de sportschool in, koop goede verlichting zodat je goed in het donker kun fietsen, ga een andere sport doen. alles wat voor jou werkt, maar blijf bewegen.
  5. Pak je rust
    Joop Zoetemelk zei dat je de tour in bed wint, en nog steeds wordt het belang van een goede nachtrust onderschat. Als in deze periode toch op een lager pitje staat, zorg er dan in ieder geval voor dat het lichaam helemaal uitgerust is, wanneer de training weer begint. (uiterlijk in januari!)

Deel dit bericht

Voeg een reactie toe

 (met http:// )

Zoek in onze Blog